Alla inlägg under september 2010

Av Ida & Christina - 19 september 2010 09:29

Definiering av mobbning

Mobbning kan definieras som att en person upprepade gånger under en viss tid
blir utsatt för negativa handlingar från en eller flera personer
 
Självkänsla

Mobbning förstör många barns vardag, gör dem olyckliga och förstör deras skolgång.

Många förstår inte de sociala signalerna och utsätter sig själva för situationer där de
riskerar att råka illa ut.
Kanske anser skolans personal att barnet är bråkigt och stökigt och därför inte observerar
att barnet utsätts för kränkande behandling.
Barn som mobbas får sin självbild förstörd och självkänslan riskeras att skadas för all framtid.

Det är aldrig barnets fel att det blir mobbat!
Ansvaret ligger på de vuxna som låter mobbning fortgå samt på den eller de
som utsätter andra för kränkande behandling.
 
Mobbning och lagen

Arbetsmiljölagen gäller även för skolvärlden vilket kan vara värdefullt att veta om ditt barn blir utsatt för mobbning.
I 3,4 och 5 §§ står det att arbetsgivaren är skyldig att klargöra
”att kränkande särbehandling inte kan accepteras i verksamheten.”
Att det skall ”finnas rutiner för att på ett tidigt stadium fånga upp signaler”
samt att ”motverkande åtgärder senare skall vidtas och följas upp.”

Ett flertal av arbetarskyddstyrelsens föreskrifter gäller också för skolan
och kommunen måste enligt arbetsmiljölagen ha en handlingsplan för hur
kränkande särbehandling skall motverkas i skolan.

Skollagen säger att
”var och en som verkar inom skolan ska främja aktning för varje människas egenvärde.
Särskilt skall den som verkar inom skolan bemöda sig att hindra varje försök från elever
att utsätta andra för kränkande behandling.”
 
Att tänka på i skolan som:

Elev

Om du ser att någon är ensam på rasterna eller i klassen, var inte rädd att gå fram till honom eller henne.
Om det uppstår mobbning en skola så är det viktigt att man pratar med en vuxen om det.
Om det är mobbning inom klassen så ska man ta upp det i klassen tillsammans med lärare.

Lärare och skola

Skolan ska visa eleverna vilka regler som gäller för skolan vid mobbning.
Man ska prata om mobbning i klassen och på större samlingar.
Dessa regler ska också finnas i varje klassrum och på andra ställen där barnen kan se dem.


//Christina

Av Ida & Christina - 14 september 2010 17:26

Det kan finnas mycket man funderar över kring Mobbning..eller?

Som tur är är personer olika.Olika personer,Olika känslor.Olika föräldrar,Olika utseende.Olika intressen,Olika vänner..Allt kan vara annorlunda för en person.Låt oss säga att du har sett en tjej som alltid står själv på rasten.tjejen går inte i din klass men du vet ändå att hon heter Sandra.På rasten går alla dina kompisar bara förbi henne och är helt tysta eller pratar och skrattar med varann du som länge har tänkt på att hon brukar vara själv .Du får fram ett Hej.Tänk vad detta betyder för henne.Att vara van vid att ingen hällsar och bara går förbi.Det där hejet gjorde att hon kände att det var någon som såg henne.Hon var inte Osynlig som hon tänkte.

Detta är skivet av Ida

Ida
Av Ida & Christina - 13 september 2010 15:31

Mötet gick väll så där jag så äkla förbannad bara och sen att H fick gå ut vaFAN!

ajja orkar inte skriva nu hörs

Ida
Av Ida & Christina - 12 september 2010 21:18

Hejsan!jag har fått en som också vill ha denna blogg en som har erfarenhet av mobbning..Hon heter Christina..Jag har också gjort två kategorier så det som jag skriver heter Ida och det hon skriver heter christina..Dock så har inte hon alltid till internet men hon kommer blogga när hon kan.Resten om henne får hon skriva själv

Vi hörs

Kraam Ida

Ida
Av Ida & Christina - 12 september 2010 21:17

Hejsan!


Jag är den nya bloggaren här på ickeokejmedmobbning, Ida kommer så klart att fortsätta också. Jag heter Christina och är 15år. Jag har stora erfarenheter av mobbning... Jag har varit utsatt för det i flera år. 


Jag har inte så mycket tid att skriva just nu men ska skriva mer när jag får mer tid:)


Av Ida & Christina - 12 september 2010 13:50

Imorn gäller det!Imorn är det jävla mötet med den där jävla rektorn...Ilskan Skriker inom mig hela tiden!!!JAg vill inte varför kan det inte bara lösa sig varför måste det ha blivit så här varför ville hon ha A för sig själv!?

Av Ida & Christina - 11 september 2010 12:43

Bara tanken på att man ska sitta i möte hos roktorn på måndag pga att en viss person sitter och skriver skit om mig o min vän på faceboom och inte nod med et så är hennes mamma med henne när hon skriver det och en del av det har hennes mamma skrivit!jag blir så arg att javg inte vet var jag ska ta vägen!

En grej som jag inte kommer gå ut med till mina nära och kära mer en familjen är att jag TÄNKER byta skola pga av allt.Alltså inget hon sak få veta en dag kommer min stol vara tom och det är då mina bäsevänner som vet om etta ska få säga att jag bytt skola.. så det är inte många som vet eller kommer få veta förens jag är boorta! många säger att det inte är någon bra lösning men som jag ser det är det bättre att jag byter än att jag ska få gå och vänta på att hon ska byta!för jag orkar inte mer jag känner mig otrygg och osäker iskolan litear inte på lärarna eller någe då man märker att dom tar hennes parti!Och inte nog med det så sitter hon och hennes mamma och säger att vi mobbar henne men vafan det är ju för ihelvete jag och min vän som är utsatta för mobbning!inte konstigt att jag ignorerar henne helt då!Ilskan skriker inom mig det finns ett hat där som inte brukar vara där!Och dom jävlarna till lärare bara:ja men vem tar du ut din Ilska på då?

jag bah min loggbok!

Dom bara:vad skriver du där då?

Inse det är inte så svårt att förstå att det är mitt liv ni lägger er i!

Iaf så står det JAG HATAR DIG över typ hela min loggbok! jag blir tokig över detta men ajja det löser sig förr eller senare!

Det finns en känsla inom mig som jag aldrig kännt tidigare för någon..men ändå et jag vad känslan heter.den heter HAT

Av Ida & Christina - 11 september 2010 12:29

vi var och campade med familjen nu i midsommar. då var en av dom som mobbat mig där..
allt var okej och så..senare på kvällen så kommer hon och ropar mitt namn.och när vi stod där och prata så sa hon förlåt..Det var bara en dum grej sa hon..hon sa också att hon hade ångrat sig många gånger att hon sa detta till mig att hon anklagade mig..allt hon hade gjort mot mig det ångrade hon det trodde jag faktiskt inte att hon skulle göra..och skulle hon det så skulle hon absolut inte säga förlåt öga mot öga.. Tycker det var starkt gjort av henne..jag vart liksom glad och varm av det..Att kunna känna att en av alla var borta att en del av mobbningen har slutat nu..dock är det en del kvar men inte lika mycket..ett förlåt fick mig att ta tillbaka glädje,hopp,självförtroende och så mycket mer...tänk att ett förlåt kan göra så mycket här i livet.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards